Obecnie rynek wydawniczy literatury dziecięcej jest tak szeroki, że wybór bajki może stać się bardzo czasochłonny.
Książka powinna przede wszystkim być dostosowana do wieku i stopnia dojrzałości emocjonalnej dziecka. Najlepiej wybrać taką pozycję, która uczy, rozwija i jest atrakcyjna dla przedszkolaka. Ważną cechą dobrze dobranej lektury jest przekazanie wiedzy o świecie, objaśnienie w przystępny, prosty sposób jakiegoś zagadnienia. Należy także zwrócić uwagę na poprawność językową. Dzięki czytaniu dziecko nabywa umiejętność wzbogacania swojego słownictwa i posługiwania się poprawną polszczyzną.
Jak wybrać odpowiednią lekturę dla dziecka w tym wieku?
Nie każdy ma kompetencje pedagogiczne czy bibliotekarskie, ale każdy rodzic z pewnością najlepiej orientuje się w zainteresowaniach, problemach czy poziomie edukacji swojej pociechy.
Przedział wiekowy 3-5 lat, to okres wielkiej zmiany, jaką niesie dla małego dziecka moment pójścia do przedszkola. Książek oswajających strach związany z tym wydarzeniem powstało bardzo wiele. Jednak tylko jedna znalazła się na Złotej liście fundacji ?Cała Polska czyta dzieciom?. Jest to książka Beaty Ostrowickiej pt. ?Lulaki, Pan Czekoladka i przedszkole?. Książeczka w prosty sposób przedstawia typowy dzień każdego przedszkolaka, od momentu wyjścia z domu do powrotu. Narracja uwzględnia niedojrzałość emocjonalną głównego bohatera ? Hubercika, dzięki czemu świetnie przemawia do dzieci.
Seria książeczek o Franklinie autorstwa Paulette Bourgeois i Brendy Clark wydawnictwa Debit, jest propozycją bajek odpowiadających na bieżące problemy dzieci w wieku przedszkolnym. Tytułowy bohater- żółwik Franklin- pozwoli przeżyć mnóstwo przygód, nauczy kontaktów z kolegami z klasy, pokojowego rozwiązywania problemów koleżeńskich i wszystkiego, co przedszkolak powinien wiedzieć o świecie. Książeczki zachęcają ciekawymi tematami, kończącymi się często morałem, wyraźnymi ilustracjami i szkoda tylko, że wydawane są w miękkich okładkach, bo z pewnością to bajki do częstego czytania.
Seria książek ?Miasteczko Mamoko?, ?Dawno temu w Mamoko? i ?Mamoko 3000? autorstwa Aleksandry i Daniela Mizielińskich, Wydawnictwa Dwie Siostry, są propozycją nieszablonową. Książki przyciągają dużym formatem, żywą kolorystyką, mnogością bohaterów i opowieści, które można tworzyć wspólnie z dzieckiem, za każdym razem od nowa i w inny sposób. Tu nie ma tekstu, a narratorem jest sam odbiorca. Należy tylko uważnie obserwować i pozwolić pracować wyobraźni, a kolejne kartki podsuną odpowiedzi narracyjne. Można śledzić losy jednego bohatera lub wielu jednocześnie, co stwarza możliwość rodzinnego oglądania i tworzenia wspólnych opowiadań. To seria książek wielowymiarowych o tysiącach różnych możliwości. Dzięki dużej liczbie szczegółów umiejscowionych w przestrzeni miejskiej, różnorodności antropomorfizowanych postaci zwierzęcych, robotów i mieszkańców innych planet, książki te wspaniale ćwiczą spostrzegawczość. Mogą być świetnym pretekstem do nauki rozróżniana czasów, przestrzeni międzyplanetarnych, kolorów, odległości i sztuki opowiadania na dany temat.
Kolejną niezwykłą książką tej pary, są ?Mapy?. To książka edukacyjna, którą warto zaproponować nawet dziecku w wieku przedszkolnym. To klasyczny atlas, różnica polega jednak na bardzo pomysłowej formie, jaką jest nagromadzenie wielkiej ilości symboli typowych dla danego państwa. Z pewnością z taką pomocą dydaktyczną, żadne dziecko nie będzie mieć najmniejszych problemów w opanowaniu geografii. Jest to przykład książki o długim terminie przydatności, na różnym etapie rozwoju dziecka, która obowiązkowo powinna się znaleźć w każdej biblioteczce.
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Polityka prywatności
The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.