Jaką książkę zaproponować dziecku w wieku przedszkolnym (3-5 lat)?

Autor: Katarzyna Gwizdała

Obecnie rynek wydawniczy  literatury dziecięcej jest tak szeroki, że wybór bajki może stać się bardzo czasochłonny.

Książka powinna przede wszystkim być dostosowana do wieku i stopnia dojrzałości emocjonalnej dziecka. Najlepiej wybrać taką pozycję, która uczy, rozwija i jest atrakcyjna dla przedszkolaka. Ważną cechą dobrze dobranej lektury jest przekazanie wiedzy o świecie, objaśnienie w przystępny, prosty sposób jakiegoś zagadnienia. Należy także zwrócić uwagę na poprawność językową. Dzięki czytaniu dziecko nabywa umiejętność wzbogacania swojego słownictwa  i posługiwania się poprawną polszczyzną.

Jak wybrać odpowiednią lekturę dla dziecka w tym wieku?

Nie każdy ma kompetencje pedagogiczne czy bibliotekarskie, ale każdy rodzic z pewnością najlepiej orientuje się w zainteresowaniach, problemach czy poziomie edukacji swojej pociechy.

Przedział wiekowy 3-5 lat, to okres wielkiej zmiany, jaką niesie dla małego dziecka moment pójścia do przedszkola. Książek oswajających strach związany z tym wydarzeniem powstało bardzo wiele. Jednak tylko jedna znalazła się na Złotej liście fundacji „Cała Polska czyta dzieciom”. Jest to książka Beaty Ostrowickiej pt. „Lulaki, Pan Czekoladka i przedszkole”. Książeczka w prosty sposób przedstawia typowy dzień każdego przedszkolaka, od momentu wyjścia z domu do powrotu. Narracja uwzględnia niedojrzałość emocjonalną głównego bohatera – Hubercika, dzięki czemu świetnie przemawia do dzieci.

Seria książeczek o Franklinie  autorstwa Paulette Bourgeois i Brendy Clark wydawnictwa Debit, jest propozycją bajek odpowiadających na bieżące problemy dzieci w wieku przedszkolnym. Tytułowy bohater- żółwik Franklin- pozwoli przeżyć mnóstwo przygód, nauczy  kontaktów z kolegami z klasy, pokojowego rozwiązywania problemów koleżeńskich i wszystkiego, co przedszkolak powinien wiedzieć o świecie. Książeczki zachęcają ciekawymi tematami, kończącymi się często morałem, wyraźnymi ilustracjami  i szkoda tylko, że wydawane są w miękkich okładkach, bo z pewnością to bajki do częstego czytania.

Seria książek „Miasteczko Mamoko”, „Dawno temu w Mamoko” i „Mamoko 3000” autorstwa Aleksandry i Daniela Mizielińskich, Wydawnictwa Dwie Siostry, są propozycją nieszablonową. Książki przyciągają dużym formatem, żywą kolorystyką, mnogością bohaterów i opowieści, które można tworzyć wspólnie z dzieckiem, za każdym razem od nowa i w inny sposób. Tu nie ma tekstu, a narratorem jest sam odbiorca. Należy tylko uważnie obserwować i pozwolić  pracować wyobraźni, a kolejne kartki podsuną odpowiedzi narracyjne. Można śledzić losy jednego bohatera lub wielu jednocześnie, co stwarza możliwość rodzinnego oglądania i tworzenia wspólnych opowiadań. To seria książek wielowymiarowych o tysiącach różnych możliwości. Dzięki dużej liczbie szczegółów umiejscowionych w przestrzeni miejskiej, różnorodności antropomorfizowanych postaci zwierzęcych, robotów i mieszkańców innych planet, książki te wspaniale ćwiczą spostrzegawczość. Mogą być świetnym pretekstem do nauki rozróżniana czasów, przestrzeni międzyplanetarnych, kolorów, odległości i sztuki opowiadania na dany temat.

Kolejną niezwykłą książką tej pary, są „Mapy”. To książka edukacyjna, którą warto zaproponować nawet dziecku w wieku przedszkolnym. To klasyczny atlas, różnica polega jednak na bardzo pomysłowej formie, jaką jest nagromadzenie wielkiej ilości symboli typowych dla danego państwa. Z pewnością z taką pomocą dydaktyczną, żadne dziecko nie będzie mieć najmniejszych problemów w opanowaniu geografii. Jest to przykład książki o  długim terminie przydatności, na różnym etapie rozwoju dziecka, która obowiązkowo powinna się znaleźć w każdej biblioteczce.