Czy można bawić się z niemowlakiem?

Nie tyle co można, a nawet trzeba. I to z dwóch prostych powodów. Po pierwsze w ten sposób możesz już na tym etapie rozwinąć zdolności swojego dziecka. Po drugie dzieki wspólnej zabawie masz możliwość budowania więzi z dzieckiem. No dobra, ale w co się bawić? Już śpieszę z podpowiedziami:

Poznaję świat- 1-2 m.ż

  • W 1 m.ż wystarczającą zabawą będą bodźce dźwiękowe. Należy wziąć maluszka na ręce i cichutko nucić mu do uszka np. kołysanki a także opowiadać wierszyki i rymowanki. Można również puścić mu cichutkie dźwięki pozytywki. Jak najczęściej należy całować, przytulać i głaskać maleństwo.
  • W 2 m.ż można kłaść dziecko na brzuszek ( na tapczanie lub na własnym brzuszku) aby ćwiczyło podnoszenie główki. Pomocne będzie umieszczenie kolorowej zabawki przed oczami dziecka. W tym wieku można także nosić smyka po mieszkaniu i pokazywać mu różne przedmioty odpowiednio je nazywając.

Do góry! Na dół! – od 3 m.ż

  • Połóż się wygodnie na plecach, weź dziecko w obie ręce. Podnoś je powoli na wysokości swojej twarzy w górę i w dół patrząc mu głęboko w oczy. Możesz od czasu do czasu dać smykowi buziaka lub szepnąć coś do uszka. Trzymając dziecko na wyprostowanych rękach możesz delikatnie pokiwać dzidziusiem na boki sprawdzając przy tym czy się śmieje.

Słoń – od 4 m.ż

  • Przyłóż usta do brzuszka dziecka i spróbuj wargami wydać dźwięk jak słoń. Drgające usta łaskoczą dziecko, co powinno je doprowadzić do śmiechu. Czynność tę można wykonywać na innych częściach ciała np. rączce czy nóżce.

Balonik- od 5 m.ż

  • Kup kilka baloników w intensywnych kolorach np. czerwonym, zielonym. Nadmuchaj je. Namaluj na baloniku buzię. Pozwól maluchowi podbijać balonik. Wiele dzieci podczas zabawy śmieje się do namalowanej buzi.

Kto to?- od 6 m.ż

  • Weź maluszka najlepiej przed duże lustro i pokaż mu jego odbicie ządając jednocześnie pytanie kto to? Wskazując na siebie mów swoje imię a na maluszka jego imię. W zabawie mogą brać udział inne osoby.

Daj mi! – od 7 m.ż

  • W czasie gdy dziecko bawi się grzechotką lub inną zabawką wyciąg do niego rękę i powiedz „daj mi”. Gdy dziecko da zabawkę odpowiedz „dziękuję”. Czynność tą można wykonać kilka razy.

Kubeczek – od 8 m.ż

  • Rozsyp na podłodze kilka zabawek o różnych kształtach i pokaż maluszkowi jak można je zbierać i wrzucać do kubeczka/wiadereczka.

Czytamy! – od 9 m.ż

  • Daj dziecku książeczkę w twardej oprawie z kolorowymi obrazkami i pozwól mu przekładać kartki. Objaśnij, co jest namalowane na każdej stronie i przeczytaj tekst. Podczas czytania możesz modulować głosem.

Tor przeszkód – od 10 m.ż

  • Na podłodze rozłóż kocyki i poduszki tak, aby powstał z tego „tor przeszkód”. Zachęcaj malucha do pokonania postawionych przed nim utrudnień.

Anatomia – od 11 m.ż

  • Weź laleczkę lub misia i pokazuj maluszkowi poszczególne części ciała np. oczy, uszy. Zachęcaj maluszka żeby sam wskazywał te części ciała o, które go prosisz.

Latarka – od 12 m.ż

  • W przyciemnionym pokoju zapal latarkę i oświetlaj nią przedmioty. Daj dziecku możliwość „popstrykania” latarką. Nazywaj podświetlane przedmioty a także poproś smyka o podświetlenie konkretnych elementów pokoju.

 

Foto: sxc.hu

[qr-code id=”198″ size=”125″]